Zamiennik cukru – co wybrać?

Wraz ze wzrostem świadomości dotyczącej zdrowego odżywiania coraz więcej mówi się o szkodliwości białego cukru. Nadmiernie spożywany może mieć bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie. Na co dzień warto postawić na zdrowsze alternatywy dla tradycyjnego cukru, które odznaczają się prozdrowotnymi właściwościami. Na szczęście w dzisiejszych czasach łatwo jest znaleźć zdrowy zamiennik cukru. Jakie alternatywy wybrać? Dlaczego warto je spożywać? Jak je stosować?

Stewia

Jest to roślina z rodziny astrowatych, której właściwości docenili mieszkańcy Ameryki Południowej już wiele lat temu. Stewia nie posiada kalorii, a jest około 200-300 razy słodsza od białego cukru. Jest ona nie tylko smaczna, ale również zdrowa. Znajdziemy w niej witaminę C, a także sporą zawartość składników mineralnych, takich jak fosfor, potas, miedź, żelazo, cynk, wapń, selen czy magnez.

Ksylitol

Ksylitol to naturalna substancja słodząca, którą pozyskuje się z kory brzozy. Z chemicznego punktu widzenia nie jest on cukrem, a alkoholem cukrowym. W porównaniu do białego cukru zawiera on bardzo mało kalorii i nie wpływa negatywnie na nasze zęby. Ksylitol jest mniej słodki niż biały cukier, więc jeśli zależy nam na podobnym smaku, to musimy go użyć nieco więcej niż tradycyjnego cukru.

Erytrol

Erytrol, znany też jako erytrytol lub erytryt, to substancja słodząca, która występuje m.in. w gruszkach, melonach, algach czy owocach morza. Wygląda niemal identycznie jak biały cukier, ale jest od niego mniej słodki. Podobnie jak ksylitol, erytryt jest produktem niskokalorycznym i nie wpływa negatywnie na nasze zęby.

Syropy

Bardzo popularne stają się ostatnio słodkie syropy, takie jak daktylowy, klonowy czy z agawy. Zawierają one dużo mniej kalorii niż tradycyjny cukier.

Miód

Świetną alternatywą dla cukru jest również wszystkim dobrze znany miód. Odznacza się on licznymi właściwościami prozdrowotnymi, np. zabija bakterie i wpływa pozytywnie na układ pokarmowy.

Jak używać zamienników cukru?

Zamienników cukru można używać w dokładnie ten sam sposób, co białego cukru. Świetnie sprawdzą się do posłodzenia kawy czy herbaty, a także w różnego rodzaju deserach i wypiekach.

 

>>>

Zdrowe i słodkie – poznaj naturalne zamienniki cukru!

Wielu z nas nie wyobraża sobie dnia bez słodkiego deseru. Jeśli jednak pragniemy poprawić nawyki żywieniowe i zadbać o sylwetkę, należy zdecydowanie go ograniczyć w diecie. Może okazać się to sporym wyzwaniem. Niezwykle ciężko jest wytrwać na diecie, pełnej wyrzeczeń. Dlatego, warto szukać dogodnych rozwiązań na przykład zdrowszych zamienników cukru. Na rynku dostępne są wartościowe słodziki naturalne, które dostarczają walorów smakowych, a jednocześnie są dla nas bezpieczne. Dzięki, nim wytrwanie na diecie może okazać się znacznie łatwiejsze i przyjemniejsze. O jakich substytutach cukru mowa? 

Wartościowe słodziki naturalne – czyli, czym zastąpić cukier w diecie!


Wiele popularnych deserów może zostać przygotowana na bazie naturalnych słodzików, które sprawdzą się również do dosładzania napojów: kawy, czy też herbaty. Większość z nich to produkty pochodzenia roślinnego o niewielkiej kaloryczności. Są znacznie zdrowsze od tradycyjnego cukru białego i sprzyjają procesowi odchudzania. Należą do nich:

  • Stewia – jest rośliną o wyjątkowo słodkim smaku, ale co ważne zupełnie niekalorycznym. Szacuje się, że jest słodsza od tradycyjnego, białego cukru o 200-300 razy. Oznacza to, że jest też ekonomicznym w wykorzystaniu produktem. Jej odrobina wystarczy do posłodzenia napoju, czy też przetworów i sporządzenia deserów.
  • Erytrytol – to, propozycja zdrowego zamiennika cukru o zerowym indeksie glikemicznym i niskiej kaloryczności. Sprawdzi się między innymi dla diabetyków. Produkuje się go w procesie fermentacji glicerolu, ale występuje również w niektórych owocach i pyłkach kwiatów. Jest nieco mniej słodki w smaku niż biały cukier.
  • Ksylitol – również jest zdrowym i naturalnym substytutem cukru. Pozyskiwany jest z kory brzozy. Jest tak samo słodki, jak tradycyjny cukier, ale znacznie mniej kaloryczny i ma mniejszy indeks glikemiczny.
  • Miód – czyli, naturalny wyrób pszczeli. Jest bardzo słodki i choć ma podobną kaloryczność co biały cukier, to charakteryzuje się znacznie zdrowszym składem. Co, ważne ma, działanie prozdrowotne między innymi oprawia funkcjonowanie układu trawiennego.
>>>

Zamienniki cukru

Nasza codzienna dieta jest niestety pełna cukru, zwłaszcza tego dodanego. Według danych WHO bezpieczne spożycie cukru to nie więcej jak 50 g cukru, czyi około 10 łyżeczek. Przeciętny Polak spożywa dziennie aż 25 g cukru dziennie, co rocznie daje wynik około 40 kg cukru. Jest on główną przyczyną otyłości i nadwagi, prowadzących bezpośrednio do chorób układu krążenia bądź cukrzycy. Warto więc zwrócić uwagę na coraz bardziej popularny i szerzej dostępny zamiennik cukru (jaki kupisz tutaj: https://www.bee.pl/9183-cukier-i-zamienniki-cukru).

Jakie zamienniki cukru warto wypróbować?

  • ksylitol, zarówno z wyglądu jak i smaku przypomina cukier, ale zawiera aż o około 40% kalorii mniej. Produkowany jest z kory brzozy i jest bezpieczny dla diabetyków. Można nim zastąpić cukier w domowych wypiekach oraz do słodzenia herbaty, lub kawy. Należy jednak pamiętać, że spożyty w nadmiernych ilościach może mieć efekt przeczyszczający.
  • stewia, będąca naturalną substancją słodzącą, pochodzącą z rośliny Stevia rebaudiana, rosnącej w krajach Ameryki Środkowej i Południowej. Ma charakterystyczny, lekko gorzki posmak i jest bardzo słodka, około 600 razy słodsza od cukru. Przy zastępowaniu nią cukru należy więc uważać na zastosowaną ilość. Stewia jest całkowicie bezkaloryczna, więc jest zdrowym zamiennikiem cukru. Nie podnosi poziomu glukozy we krwi, jest  więc dobrym rozwiązaniem dla cukrzyków. W przeciwieństwie do ksylitolu, nie wywołuje efektu przeczyszczającego po nadmiernym spożyciu.

Dlaczego warto zastąpić cukier?

Cukier, obecny prawie w każdym rodzaju żywności powinien zostać ograniczony w codziennej diecie. Jego negatywne skutki spożycia to między innymi:

  • ciągłe poczucie zmęczenia i znużenia, ospałość. Cukier szybko podnosi poziom glukozy we krwi, po czym gwałtownie spada, powodując uczucie zmęczenia;
  • nadwaga i otyłość, prowadzące do chorób układu krążenia i miażdżycy;
  • problemy stomatologiczne, pojawiająca się próchnica zębów, nawet u małych dzieci;
  • cukier przyspiesza proces starzenia, poprzez rozkładanie kolagenu obecnego w skórze i zaburzanie procesów metabolicznych.

 

 

>>>